Tämä sivu sisältää sääntöjä ja ohjeita taikuuden käyttöön sekä loitsulistan, jota voi hyödyntää. Loitsimista harjoitellaan workshop-päivänä. Ohjeet ja lista on muokattu Epel Larpin yleisen loitsulistan pohjalta.

 

TAIKOMINEN

Taikuuden käytön ja taikataistelun yleiset säännöt

– Kaikkien loitsujen tekemiseen tarvitsee taikasauvan. Ilman sauvaa ei voi loitsia.
– Toisen sauvalla voi olla haasteellista taikoa, se voi olla jopa kokonaan toimimaton tai siitä voi saada takaiskun.
– Taiat ulottuvat helposti noin 5 metrin päähän. Tätä kauemmas on vaikea osua. Jotkin taiat (kuten tulejo) tekevät poikkeuksen.
– Pidä taikojen välillä vähintään parin sekunnin tauko – taikoja ei voi heitellä nopeana ja jatkuvana litanjana! Mitä voimakkaampi taika, sitä kauemmin kestää kerätä voimia seuraavaan taikaan.
– Kaksintaistelussa: jos kumpikin hahmo taikoo suurin piirtein samaan aikaan, niin lähtökohtaisesti kummatkin taiat osuvat. Taikoja on mahdollista väistää, mutta ei kovin helposti, mitä lähempänä on, sitä vaikeampi väistää. Taian kohde päättää, miten taika onnistui, eli jos kampitat jonkun taialla, voi kohde päättää horjahtaako vain vähän vai kaatuuko kokonaan. Samantasoiset taikojat voivat päättää pikaisella KPS:llä kumman taika “voitti”, jollette halua offissa sopia tulosta etukäteen tai taistelun tuoksinassa.
– Jos haluat ilmaista, että hahmosi taika menee pieleen, niin sano ennen loitsua “dis”. Esimerkiksi “dis-alohomora!” tarkoittaa, että loitsu epäonnistui ja ehkä aiheuttaa vain lukon kolahduksen tms.
– Taikoja saa keksiä itse lisää, jos tarvitsee jotain tietynlaista taikaa ja arvelee hahmonsa sellaisen taian osaavan. Hahmosi ei voi osata kaikkia listassa olevia taikoja, arvioi siis mahdollisimman realistisesti, mitä hahmosi osaa. Jos ei muista loitsusanoja, saa ne keksiä myös itse. Ideaalista olisi, jos jo loitsusanoista käy ilmi, mikä on loitsun vaikutus. Tämän vuoksi mieluusti käytetään suomenkielisiä loitsusanoja, mutta englanninkieliset ovat myös sallittuja. Tarpeen vaatiessa selitä tai kysy loitsun vaikutus pikaisesti off-game.

 

Sanaton taikuus

Sanattoman loitsinnan teorian opettaminen aloitetaan Tylypahkassa 6. luokalla ja tätä nuoremmat eivät sitä osaa (ellei sitä ole hahmossasi erikseen mainittu). Kyky sanattomaan taikuuteen kehittyy kokemuksen ja jatkuvien toistojen myötä, mitä nuorempi hahmo, sen vähemmän hän osaa. Yksinkertaiset jokapäiväiset loitsut ovat helpompia sanattomasti, kun taas voimakkaampien loitsujen teho pienenee, kun ne tehdään sanattomasti. Huomaathan, että monet aikuisetkin osaavat vain kourallisen sanattomia loitsuja. Pelaamisen helpottamiseksi on suositeltavaa lausua loitsusanat aina silloin, kun kohteena on toinen hahmo.

 

LOITSULISTA

Tämä lista sisältää enimmäkseen kirjoista löytyviä loitsuja, mutta joitain niistä on muokattu larppikäyttöön sopivaksi. Kirjoista tuttujen loitsujen lisäksi lista sisältää useita pelaajiemme keksimiä taikoja, joten krediitit listan sisällöstä kuuluvat useille eri henkilöille. Listaa tai osia siitä saa käyttää kaikissa muissakin Potter-larpeissa.

Loitsut on lajiteltu luokkien mukaan niihin, jotka sekä vitoset, että seiskat osaavat ja niihin, jotka seiskat osaavat näiden lisäksi.

Kaikkia loitsuja ei missään tapauksessa tarvitse opetella ulkoa! Silmäilethän ne kuitenkin läpi, jotta saat esimerkkiä siitä, minkätyyppisiä taikoja on olemassa. Olisi hyvä poimia ainakin muutama loitsu, jotka opettelee kunnolla ja joita hahmo tykkää käyttää.

 

KAIKKI OSAAVAT

Yleishyödylliset taiat ja loitsut

Alohomora (vl. umpiovius)
Avaa lukon esim. ovesta, ikkunasta, laatikosta. Taika ei toimi, jos lukossa on alohomoran käytön estävä taika.

Umpiovius
Estää kohteen avaamisen ja alohomoran käytön.

Aquatulio
Sauvan kärjestä suihkuaa vettä.

Sytyjo
Aiheuttaa tulta.

Valois (vl. pimi)
Sytyttää sauvan kärkeen valon.

Sever
Katkaisee langan, aiheuttaa pienen paperihaavan jne.

Kuuraannu
Puhdistaa halutun asian. Ei kannata käyttää ihoon, sillä voi saada ihon vereslihalle.

Tergeo
Pyyhkii kohteen pinnan liasta. Paljon hellävaraisempi kuin kuuraannu. Tergeolla voi puhdistaa ihon esim. liasta. Parantajat käyttävät tätä haava-alueiden puhdistukseen.

Liikutisruumis
Loitsun avulla voi siirtää ruumiin (esim. tajuttoman ihmisen) paikasta toiseen.

Menejo / Liikkumitor [esine]
Saa esineen lentämään pois / siirtymään haluttuun paikkaan.

Tulejo / Tulejo [esine]
Saa halutun esineen lentämään loitsijan luokse.

Siipiirdium lentiusa
Leijuttaa esineen / esineitä.

Liimaos (vl. irtaos)
Liimaa kaksi asiaa toisiinsa. Toimii myös eläviin olentoihin.

Hilpeytys (vl. lopeti loitsuimes)
Aiheuttaa kohteelle iloisuutta ja naurukohtauksia joksikin aikaa.

Irtijo
Pakottaa kohteen irrottamaan otteensa.

 

Kiroukset, herjat ja hyökkäysloitsut

Halkinaurus (vl. lopeti loitsuimes)
Saa kohteen nauramaan hillittömästi. Loitsiminen on halkinauruksen alaisena haastavaa.

Likaus (vl. kuuraannu)
Likaa kohteen, esim. vaatteet.

Rispaannutus (vl. entistus)
Saa kohteen rispaantumaan, esim. vaatteet.

Sekaannu hiukset
Saa kohteen hiukset sotkuun.

Valuos räkä (vl. lopeti loitsuimes)
Saa rään valumaan kohteen nenästä.

Höpötys (vl. lopeti loitsuimes)
Aina kun kohde yrittää puhua, hän alkaa pölöttää jotain aivan muuta.

Tarantallegro (vl. lopeti loitsuimes)
Saa uhrin jalat tanssimaan holtittomasti.

Kampitus
Kamppaa kohteen.

Liikkumatis / jähmetys (vl. lopeti loitsuimes)
Jähmettää kohteen liikkumattomaksi. Toimii myös elottomiin liikkuviin asioihin (esim. laitteet yms).

Liikkumitor kuolitus (vl. lopeti loitsuimes)
Liimaa kohteen jalat yhteen ja estää liikuttamasta niitä.

Kangistumis tyystilys (vl. lopeti loitsuimes) (/ Petrifikus totalus)
Uhri kaatuu maahan eikä pysty liikkumaan. Ei estä hengittämistä, näkemistä tai kuulemista.

 

Puolustusloitsut

Karkotaseet
Riisuu kohteen aseista, eli uhrin kädessä olevat asiat lentävät ulottumattomiin. Lentosuunta on satunnainen.

Estous
Estää kohdetta lähestymästä loitsijaa. Voimakas käyttö voi myös heittää kohteen taaksepäin.

Varjelum / Kilpeys (/ Protego)
Kilpiloitsu, joka luo pari sekuntia kestävän kilven sauvan osoittamaan suuntaan ja torjuu useimmat kiroukset ja taiat. Ei estä anteeksiantamattomia kirouksia. Täytyy loitsia suurin piirtein samaan aikaan torjuttavan loitsun kanssa. Vahva loitsija voi torjua useampia samanaikaisia samasta suunnasta tulevia loitsuja, heikomman loitsijan kilpi voi hajota useaan samanaikaiseen loitsuun.

Naurretavus
Pakottaa mörön ottamaan loitsijan toivoman hassun olomuodon. Mörkö voidaan täten hämmentää ja pakottaa takaisin laatikkoon, kaappiin tai vastaavaan.

 

Parannusloitsut

Episkius (/ Episkey)
Parantaa pieniä vammoja. Esim. naarmuja, haavoja, mustelmia.

 

VAIN SEISKAT OSAAVAT

Yleishyödylliset taiat ja loitsut

Haihtuus
Saa kohteen katoamaan (esine tai asia siis lakkaa olemasta olemassa).

Hajotus
Hajottaa esineen tai poistaa osan siitä. Repii tai leikkaa kohteen.

Entistus
Korjaa rikkoutuneen esineen. Kaikkien esineen palasten täytyy olla kuitenkin jossain lähistöllä tallella. Ei korjaa siis esimerkiksi ajan aiheuttamaa kulumista.

Hämärrys
Kohteen silmien ympärille ilmestyy side, jottei hän näkisi mitään.

Vangitsous
Sitoo kohteen köysillä.

 

Kiroukset, herjat ja hyökkäysloitsut

Tuuhennus [kohde, esim. hiukset] (vl. harvennus)
Aiheuttaa kohteen karvojen tuuhentumista (hiukset, nenäkarvat, kulmakarvat jne).

Kaljuutus (vl. tuuhennus hiukset)
Aiheuttaa kohteella kovaa hiustenlähtöä.

Finniös (vl. poistuus finnit)
Aiheuttaa useiden finnien puhkeamisen kohteen naamaan.

Pattiajos (vl. poistuus patit)
Aiheuttaa kohteelle paiseita.

Hammasiso (vl. pienennöys hampaat)
Kohteen hampaat alkavat kasvaa kovaa vauhtia.

Hämäyty (vl. reparifors)
Tekee uhrin hämäytyneeksi, pöllämystyneeksi ja helposti ohjattavaksi. Tällä voi esimerkiksi harhauttaa hetkellisesti. Hämäytyksen uhri ei yleensä muista, mitä hämäytyksen aikana tapahtui.

Hyökkäös / Oppugno (vl. finite)
Aiheuttaa osoitettujen esineiden hyökkäyksen kohteen kimppuun.

Tainnutu (vl. herpaannu)
Tainnuttaa uhrin. Herätessään tainnutuksesta uhri voi olla hetken aikaa vähän sekava. Jos uhri on liian monta kertaa tämän kirouksen kohteena peräkkäin, voi se vaurioittaa aivoja. Melko voimakas taika, jonka loitsimista pidetään pahempana kuin monien ikävien pikkukirousten.

Satutu
Aiheuttaa hetkellistä kivun tunnetta.

Viiltäös
Aiheuttaa viiltohaavan.

Puolustusloitsut
ks. Molemmat osaavat -lista.

 

Parannusloitsut

Anapneo
Avaa hengitystiet, jos joku on esimerkiksi tukehtumassa.

Fenkoli (/ Ferula)
Luo siteen ja lastan.

Herpaannu
Herättää kohteen tajuttomuudesta.

 

Vain 17 vuotta täyttäneille

Ilmiintyminen/kaikkoontuminen
Loitsija siirtyy paikasta toiseen. Loitsijan on pitänyt käydä kohteessa aikaisemmin tai tietää paikan tarkat koordinaatit ilmiintyäkseen sinne. Koordinaattien mukaan ilmiintyminen vaatii kokemusta ja on riskialtista. Ilmiintyä saa vasta kun on suorittanut kurssin ja saanut lisenssin, minkä voi tehdä kun on täyttänyt 17. Suurin osa velhojen kodeista ja rakennuksista on suojattu siten, että sinne ei voi joko ilmiintyä ollenkaan tai vain valitut henkilöt voivat ilmiintyä. Esim. taikaministeriöön ei voi suoraan ilmiintyä sisälle. Pelissä ei voi ilmiintyä, koska Tylypahkan alueella tämä ei onnistu. Asiasta voi kuitenkin keskustella ja vertailla koulutuskokemuksia – onhan taito hahmoille vielä suhteellisen uusi juttu!