Osallistumalla peliin hyväksyt nämä säännöt ja sitoudut noudattamaan niitä. Nämä käydään läpi sekä workshop-päivänä että pelipaikalla.

Epel Larpin sivuilta löytyy lisäksi yleispätevät ja hyvin aloittelijaystävälliset säännöt yhdistyksen alla järjestettäviin larppeihin. Näiden sivujen sisältö pätee tässä tapahtumassa Epelin sääntöjen ja mallinnusohjeiden yli mahdollisten poikkeavuuksien osalta.

Lue lisää: Yleiset säännöt

 
Suomen laki, maalaisjärki & vastuunvapaus

Pelissä noudatetaan Suomen lakia ja tervettä maalaisjärkeä. Pelinjohto ei ole välillisesti vastuussa mistään pelaajien tekemästä eikä mahdollisesti heille tai heidän omaisuudelleen peliviikonlopun aikana tapahtuvasta.
 
Toisten huomioonottaminen

Otamme toiset pelaajat ja heidän rajansa huomioon ja eläytymisestä huolimatta muistamme, että jokaisen hahmon takana on pelaaja, joka haluaa pitää hauskaa. Koko tapahtuman tarkoitus on tuottaa mahdollisimman paljon hupia mahdollisimman monelle pelaajalle (mieluiten ihan kaikille!), mistä syystä oma mahdollinen voitontahto ja kunnianhimo on tarvittaessa osattava asettaa sivuun. Kunnioita toisten rajoja, äläkä esim. koske toisen intiimialueita (takapuoli, rinnat, jne.) ollenkaan. Toisten ja pelipaikan omaisuutta tulee käsitellä hyvin ja korvata mahdolliset vahingot. Jos kuka vain pelaaja tai pelinjohtaja käyttäytyy huonosti tai epämiellyttävästi, eikä lopeta pyynnöstä (tai et halua/uskalla itse pyytää lopettamaan), ota yhteys pelinjohtoon.
 
Off-game & peliohjeet

Kun peli alkaa, kaikki ovat oletusarvoisesti in-game, kunnes peli keskeytyy tai päättyy. Kuitenkin tilanteen niin vaatiessa on täysin sallittua offata. Nosta nyrkki otsalle ja sano ”off-game”. Sitten voit sanoa tai kysyä jotain vähän hiljempaa ja mahdollisimman nopeasti. Muiden kuin välittömässä läheisyydessä olevien ei tarvitse reagoida off-gameen mitenkään. Off-gamessa voit antaa myös peliohjeita toisille nostamalla nyrkin otsalle ja sanomalla ”off-game peliohje” ja kertomalla, mitä vastapelaajien tulee kuvitella. Pelissä ei saa offata huvikseen (esim. kävellä ympäriinsä kuuntelemassa toisia), mutta jos tarvitsee taukoa pelistä, voi mennä off-tilaan, mutta kerro tästä kuitenkin ensin pelinjohdolle. Paikalla tulee olemaan myös tukihenkilöitä, joiden puoleen voi kääntyä milloin vain.
 
​Turvasana & rajojen kommunikointi

Omien rajojen kommunikointi ja toisten rajojen kunnioittaminen on ensisijaisen tärkeää, että kaikki voivat tuntea olonsa mukavaksi, mutta myös eläytyä ja pelata rohkeasti ja luottavaisesti. Pelissä voi käyttää turvasanaa, jos se tuntuu luontevalta. Turvasana on ”turvasana”, ja sitä voi käyttää tilanteessa, jossa toisen tekemä asia tai itseltä vaadittava toimenpide tuntuu ahdistavalta, ikävältä tai et muusta syystä halua, että tilanne jatkuu tai menee pidemmälle. Jos turvasanan käyttö tuntuu kömpelöltä, saman voi hoitaa vain sanomalla ”off-game” ja kertomalla asiansa.
 
Debriefing & tilanteiden purkaminen

Kaikki pelaajien pelissä tekemä ja sanoma on oletusarvoisesti tarkoitettu tehdyksi ja sanotuksi vain hahmossa ja in-game, eikä koskaan pidä olettaa, että hahmon teot, sanat tai mielipiteet kuvastaisivat mitenkään pelaajan oikeaa luonnetta. On kuitenkin mahdollista, että itsellä tai toisella in- ja off-gamen raja rikotaan tai hämärtyy, mistä voi koitua ongelmia. Paras tapa on puuttua asiaan tilanteen tullessa vastaan, ks. Rajojen kommunikointi ja turvasana. Jos jokin fyysinen tai sosiaalinen kontaktitilanne jää vaivaamaan tai aiheuttaa jommalle kummalle osapuolelle jälkikäteen epävarmuutta, ahdistusta tai häiritseviä fiiliksiä, pyydämme kääntymään pelinjohdon puoleen, niin käydään tilanne yhdessä läpi.
 
Suuremman & pienemmän draaman sääntö

Suosittelemme ottamaan kirjoitetuista juonikuvioista kaiken irti ja tekemään sen niin, että muutkin näkevät ja joutuvat osallisiksi. Laita hahmosi juttelemaan kontakteilleen, anna salaisuuden lipsahtaa, riitele vihamiehesi kanssa avoimesti, sano ääneen nolo juttu, josta mietit kehtaisiko sanoa — nämä kaikki tuovat pelattavaa ja hauskaa katsottavaa sivullisille. Kaikkia juoni- ja kontaktikuvioita ei ole pakko pelata puhki heti pelin alettua, vaan niitä saa ja kannattaa säännöstellä pitkin päivää. Huomioi kuitenkin, että jonkun peli saattaa olla sinun juonistasi kiinni, eli lähde aktiivisesti toteuttamaan kaikkea hahmollesi kirjoitettua.
 
​Play to lose & aseman pelaaminen ylöspäin

Larpissa ei ole voittajia eikä häviäjiä, vaan tarkoitus on luoda yhdessä vaihtelevaa ja monipuolista tarinaa kaikkine kommervenkkeineen. Epäonnistuminen ja yllättävät käänteet tuottavat usein kiinnostavampaa peliä kuin hiki päässä suoriutuminen. Tavoitteen saavuttaminen on totta kai sallittua, mutta usein hieman tylsää, jos se tapahtuu heti ja muita osallistamatta. Myöskään tarkoitus ei ole olla mahdollisimman vahva ja cool, joten jos hahmosi on kirjoitettu pelkäämään tai kunnioittamaan toista hahmoa, käyttäydy sen mukaisesti eli pelaa valtaa ylöspäin, vaikkei vastapelaajasi vaikuttaisi sinulle hirveän pelottavalta. Sama pätee siihen, jos jokin hahmo on kirjoitettu erityisen kauniiksi tai karismaattiseksi; auta vastapelaajiasi oikean vaikutelman välittämisessä.
 
​Hahmon juonien paljastaminen

Hahmosta yleisellä tasolla puhuminen ennen peliä on sallittua, mutta ole varovainen, ettet paljasta toisille pelaajille mitään pelin kannalta olennaista! Huomaa, että vaikka sinua ei haittaisi saada tai jakaa metatietoa, niin pelinjohtoa ja kontaktipelaajiasi se saattaa haitata todella paljon. Mallintamis- ym. käytäntöjen läpikäynti kontaktipelaajien kanssa on ehdottoman sallittua, mutta paljasta silloinkin vain tarpeellinen määrä hahmosi suunnitelmista.
 
Metapelaaminen

Profiileissa tai briiffeissä saatua tietoa ei ole tarkoitus kertoa toisille ennen peliä. Pelissä ei saa käyttää hyödykseen mitään tietoa, jonka on saanut off-gamessa tai jonkinlaisessa sekaannuksessa. Älä metapelaa, vaikka uskoisit sen tuottavan mielekästä draamaa kanssapelaajille, auttavan hahmoasi tavoitteensa saavuttamisessa tai vaikka se tuntuisi viattomalta. Älä muutenkaan koskaan pyri tavoitteeseesi keinoja kaihtamatta, kuten toisten peliä rajoittamalla tai tahallaan pilaamalla.
 
Päihteettömyys

Workshop-päivä ja peliviikonloppu ovat kokonaan päihteettömiä, ja kaikki hahmojen päihteidenkäyttö mallinnetaan, eli sitä ei tehdä oikeasti. Pelissä ei saa hallussapitää eikä käyttää mitään laillisia tai laittomia huumausaineita ilman terveydellisiä syitä. Täysi-ikäisten pelaajien off-tupakointi tapahtuu vain merkityllä alueella ja off-game.